Etapa VIII: De Coll d’Ares al Costabona

Aquesta etapa havia d’anar de Coll d’Ares a les pistes d’esquí de Vallter, i si ens vèiem amb força, al refugi d’Ulldeter, però una pedregada a mig camí ens ho va impedir.  En ple Agost, amb una de les onades de calor a sobre, sense cap previsió. tempesta a sobre, ningú s’hagués esperat aquest final.

De fet, haig de dir que només nosaltres no vàrem completar el recorregut esperat. Igual que a l’etapa anterior, un altre grup fèia el recorregut en sentit invers, i donat que no tenien alternativa, ells sí que vàren acabar.

07:45 – Coll d’Ares – 1.511.   Aparcat el cotxe just al coll, travessem la carretera. Allà hi ha una altra marca de frontera i un camí molt ben assenyalat. Ens sorpren que no pugi directament a la carena, però el seguim. Al cap de poc ja apareixem a sobre i tenim la primera visió, molt al fons, del Costabona.

08:15 – Pic de les forques – 1.619. 100 metres de desnivell pronunciat per a començar el dia està bé. Amb el mapa aquestes línies de desnivell quasi no es veuen, ni tampoc en fem massa cas. La realitat és que el camí fins a la falda del Costabona està farcit de petites pujades i baixades.

09:00 – basses del puig sec – 1.622. Punt de referència de la caminada. Esperàvem trobar-hi una mica d’aigua. No per veure, però tan sols per contemplar-la i, a poder ser, refrescar-nos. En comptes d’això, ens trobem amb un ramat de vaques intentant treu una mica d’aigua del tou de fang que queda. L’estiu ha estat massa sec per a trobar-hi res més.

09:35 – Coll Pregon – 1.536. Una altra vegada baixem d’alçada. Després de sortejar un ramat de vaques a través d’un filat, arribem al Coll Pregon. Ens trobem una parella de francesos que provenen de la Presta i que fan un recorregut circular.

10:25 – Coll de Siern – 1.629. I una altra vegada la pujada. Però aquesta vegada ja no tornarem a baixar. Ens parem una mica més endavant a esmorzar, a on sembla que seran els darrers arbres que trobarem.

11:55 – Trobada amb l’altre grup. A l’inici de l’ascensió al Costabona ens tornem a trobar a una altra persona. Una francesa que el dia abans havia pujat fins a les fonts del Tec, sota Roca Colom. Fa la caminada sola. Diu que li encanta el silenci.

Tot seguit ens trobem amb el grup que provenia de Vallter: La Concepció, la Tèia, els dos Joans i la Laura. Jo em pensava que ens els trobaríem dalt del Costabona, però no ha estat així. Descansem una mica, ens fem les fotos de la trobada i intercanviem opinions sobre el que falta a cada grup, i quina és la millor forma de passar la calor.

12:55 – Font del refugi – 2.254. Mai havíem esperat en tan delit que rajés. Tot i que tots havíem sortit amb més de 2 litres d’aigua, que anàvem racionant, trobar aigua fresca va fer que ens els beguéssim de cop, i la fresca de la font ens va permetre baixar la temperatura corporal . La font es troba en el camí d’anar a Coll de Pal, prop del refugi.

Amb nosaltres, també hi ha un ciclista que ha fet la pista des de Setcases i que ara es disposa a pujar, amb la bici a coll, fins al Costabona.

13:35 – Coll de Pal – 2.318. Una manada de cavalls ens dóna la benvinguda a Coll de Pal.  Estem a prop d’Espinavell i aquests deuen ser una part petita dels que baixen de la muntanya per la fira dels mulats, abans no arribi l’hivern. La visió d’aquest ramat és del més agradable i ens hi entretenim una estona abans de fer la darrera pujada al Costabona. En aquesta vàrem poder contemplar les Esquerdes de Rojàs i el cim del Canigó al fons.

13:50 – Costabona – 2.489. Arribem a cim més alt de la jornada. La vista és meravellosa. Analitzem el recorregut fins a Roc Colom. Creiem que passar per la carena serà millor que anar a les fonts del Tec i després pujar.

Ens disposem a dinar mentre anem veien com el cel s’omple de núvols. Cauen les primeres gotes però no ens espantem … encara.

14:25 – baixem del Costabona. Veiem com la pluja cau més enllà de Roc Colom i que va en direcció al Canigó. Sembla que tindrem sort i no ens enganxarà.

Però tot d’una, quan estem tocant a Coll de Pal, el vent canvia de direcció i tota l’aigua (i sobretot pedra) cau en horitzontal sobre nosaltres. Després de protegir-nos en una de les poques roques d’una mica més d’un metre d’alçada, decidim abandonar i anar cap el refugi.

El camí de baixada es complica una mica. Les vaques, que fèia poc havíem vist passar mentre estàvem arrecerats de la pedregada, ara ocupen tot el camí de tornada. Les sortegem com podem i arribem al refugi.

15:20 – refugi del Costabona. Arribem xops. Hi ha mantes. Ens despullem i ens abriguem. Com que la tempesta va i ve, amb uns estenedora improvitzats, ara estenem, ara recollim la roba. El cel dóna per fer unes quantes fotos, encara que nos ens poguem allunyar massa.

La Concepció ens avisa que l’altre grup també ha arribat completament xop a destí. Ara són ells que tornen a Vallter a buscar l’altre cotxe i la Concepció ens ve a buscar a la pista que hi a prop del refugi.

Coses de la muntanya: ens vestim amb la roba encara xopa, però quan arribem a la pista ja s’ha assecat. De baixada a la pista, la pluja havia parat però el vent continuava insistentment. Pujem al cotxe i anem a Espinavell a fer un cafè amb llet. Avui, sembla impossible, no toca una clara i ens convé alguna cosa calenta.

A veure si a la propera tenim més sort i podem completar tot el corregut. Però ha anat molt bé. Ja no recordàvem que erem als Pirineus i que els canvis de temps poden passar en un tres i no res.

Temps etapa VII

Total etapa 07:40

Acumulat anterior 65:00
Total acumulat 72:40

This entry was posted in Etapes and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.